۰۹ دی ۱۴۰۲ - ۱۵:۵۹
تعداد بازدید: ۵۳۷۳۴۵
صادرات خودرو نیازمند شبکه بانکی گسترده پایدار و شبکه لجستیکی حرفه‌ای است  و درصورت عدم پذیرفتن FATF و این حجم از تحریم‌ها صرفا یک تصور نادرست و نوعی خیال خوش است.
کد خبر: ۳۵۵۰۷

صادرات خودرو بدون پذیرفتن FATF خوش خیالی‌است|اختلاف قیمتی بین نمونه‌های داخلی و صادراتی!

خودرو

 

مسیح فرزانه، کارشناس صنعت و بازار خودرو در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی خطوط، دربارخ نرخ عرضه محصولات خودروسازان داخلی در بازار جهانی اظهار کرد: مسئله اصلی این است که تعریف سیاست گذاران و تصمیم گیران در کشور از بازار جهانی چیست و چه تفاوتی با تعریف استاندارد از بازار جهانی دردنیا دارد؟ اگر مراد از بازارجهانی چند کشور محدود همسایه مانند سوریه و عراق و.. با بازاری مملو از محصولات مطرح رقبای ژاپنی و کره ای و آمریکایی و اروپایی و... معدود همسایه ها در شمال دریای خزر آنهم با این تعداد محدود و مقطعی صادرات است که نه تنها اسمش بازار جهانی نبوده و آورده مالی نداشته بلکه تا کنون چه درحوزه سرمایه گذاری در ایجاد خط مونتاژ درنمونه محدود در حوزه دریای خزر و یا قاره آفریقا و چه در بحث صادرات مبدل به  سرمایه گذاریهای بی بازگشت و شکست خورده شده که آخرین نمونه عدم استقبال از تارا در بازار روسیه که قبلها شنیده شده بود پیش شرط روس‌ها برای فروش این خودرو در کشورمان rebadge کردن به نام لادا پریورا بوده که با قیمتی بین 1.5 تا 2 میلیون روبل روسیه یعنی حدود 16 تا 22 هزار دلاردر دو نمونه گیربکس دستی و اتومات است.

بیشتر بخوانید: خودروسازان دولتی در مسیر ورشکستگی/زیان و بدهی 3740 هزار میلیارد ریالی

خودرو

 

اختلاف قیمتی بین نمونه‌های داخلی و صادراتی!

وی ادامه داد: البته باید ملاک قیمت گذاری این خودرو را نه دلار آزاد حدود 50 هزار تومان بلکه دلار نیمایی حدود 39 هزرا تومان در نظر گرفت تا به قیمت حدودی همچین محصولی در بازار روسیه پی ببرید که  با این احتساب تارا با گیربکس دستی حدود 600 میلیون تومان در بازار کشوری چون روسیه فروخته می شود که از بازار کشور حدود 100 میلیون تومان ارزان تر است. این قیمت برای کوییک صادراتی سایپا با گیربکس CVT در یکی از نمایشگاه‌های اخیر صنعتی در روسیه حدود 10 هزار دلار اعلام شده که نزدیک به 500 میلیون تومان است.

 فرزانه افزود: البته پیش از این چنین اختلاف قیمتی بین نمونه های داخلی و صادراتی برای محصولاتی چون پراید و تیبا فاحش تر بود اما بصورت کلی عواملی چون مشوق‌های صادراتی ، کسر برخی از هزینه ها و مالیات‌ها و عوارض گمرکی و ...برای خودروسازان دست به دست هم داده تا قیمت نمونه صادراتی از داخلی در برخی مدلها ارزان تر اعلام شود.

 

خودرو

 

 بدون پذیرفتن FATF صادرات خودرو خیال خوش است 

کارشناس صنعت و بازار خودرو  در پاسخ به سوال میزان استقبال از  محصولات داخلی در کشورهای هدف صادراتی به چه میزان هست؟اظهار کرد:

واقعیت این است همانطور که در سئوال بالا ذکر کردم ، پروژه احداث خط مونتاژ و صادرات خودرو به کشورهای هم جواراز دیرباز تاکنون عملا پروژه ای ناموفق بوده.برخی دلایل عمده اش عدم آنالیز لازم و واقعی و نداشتن شناخت کافی از سوی خودروسازان از بازار محصولات رقابتی در این کشورها و در کنار همه اینها نگاه نادرست به اقتصاد کلان و صنعت خودرو و بیشتر توجه به تعامل استراتژیک بعنوان دلایل اصلی این نوع صادرات پرداخت که بعد اقتصادی آن را بسیار کمرنگ کرده است.

بیشتر بخوانید: جبران ضرر بازار خارجی از جیب خریداران داخلی/شورای رقابت می خواهد طرف مصرف کننده را بگیرد!

وی ادامه داد: مسئله مهم دیگر در شکست خودروهای صادراتی ایرانی در برخی کشورهای محدود منطقه قیمت غیر رقباتی به نسبت کیفیت و امکانات و خدمات در مقابل برندهای دانه درشت وپرقدمت خودروسازی دنیا است و طبعا بدلیل عدم تعریف وتحلیل درست رقبای قیمتی در بازار ، تجربه ثابت کرده که چنین پروژه هایی در کوتاه مدت متوقف می شوند.

وی تصریح کرد: برای مثال چنانچه همین تارا را یک نمونه زنده قرار دهیم با نگاهی به بازار خودروهای 16 تا 20 هزار دلاری در کشوری مثل روسیه خواهید دید که با پول خرید یک تارا می توان  کیا سورنتو 2019 ، لکسوس IS مدل 2018 یا آئوی مدل 2016 خرید که از حیث کیفیت و دوام ، راندمان فنی ، سطح امکانات ، خدمات پس از فروش و بازار دست دوم از محصولی چون تارا شرایط بسیار بهتری دارند.

فرزانه در پایان خاطر نشان کرد: بصورت کلی صادرات خودرو نیازمند شبکه بانکی گسترده پایدار و شبکه لجستیکی حرفه ای است  و درصورت عدم پذیرفتن FATF و این حجم از تحریمها صرفا یک تصور نادرست و نوعی خیال خوش است که به هیچ وجه بصورت گسترده محقق که نمی شود هیچ حتی هزینه سربار برای صنعت کشور ایجاد می کند که از گذشته تا کنون نیز همین بوده.این دیکته از قبل بارها نوشته شده وهمیشه نمره اش مردود بوده.

برچسب ها: خودرو خودروسازی نرخ خودرو تولید داخل #صنعت خودرو خودروسازی داخلی #وزارت صمت #ایران خودرو سایپا
ارسال نظر
آخرین اخبار